Göm menyn

Studieadministrativa ärenden

Studieadministration och "studieadministrativa ärenden" är ett begrepp som omfattar alla ansökningar, anmälningar och val som du måste göra under din studietid. De flesta ärenden kan du uträtta själv i Studentportalen, men ibland krävs det att du fyller i en blankett eller besöker en studerandeexpedition eller institutionsexpedition.

På Centrala studerandeexpeditionerna och Studentenhetens expedition på Hälsouniversitetet kan du hämta och lämna blanketter bl a för att:

  • anmäla dig till kurser eller program på Linköpings universitet
  • anmäla dig till kurs inom ett program
  • avanmäla dig från kurs (inom tre veckor efter kursstart)
  • ansöka om godkännande av praktik
  • ansöka om tillgodoräknande/utbyte av kurs
  • ansöka om byte av profilkurs
  • ansöka om byte av utbildningsort eller antagning till del av program
  • ansöka om examens- och kursbevis
  • ansöka om studieuppehåll
  • ansöka om studieavbrott

LADOK-utskrifter/intyg

På Centrala studerandeexpeditionen, Studentenhetens- och institutionernas expeditioner kan du få olika typer av meritförteckningar och intyg. De kan även beställas via Studentportalen.

Studiemeritförteckningar
Meritförteckningen visar bl a antal poäng du tagit, betyg och kursnamn. Det finns meritförteckningar för olika ändamål; söka jobb, ex-jobb, stipendier, ta ut examen, ansökan till andra universitet/högskolor. Det går att få intygen på engelska.

Registreringsintyg
Du kan få ett intyg på att du är registrerad eller har varit registrerad student vid Linköpings universitet.

Registrering

I början av varje termin är det registreringsperiod. Denna är obligatorisk oavsett om du väljer att betala kåravgift eller inte. Du registrerar dig i Studentportalen på de program/kurser du ska läsa. Om du är ny student måste du först skapa ett temporärt LiU-ID (studentkonto) först. Gå till www.liu.se/antagen och följ anvisningarna. Har du problem att registrera dig kan du få hjälp på Centrala studerandeexpeditionen.

Vart vänder jag mig?

Det mesta kan Centrala studerandeexpedition hjälpa dig med, men ibland måste du vända dig någon annanstans, t ex

Om du har missat att anmäla dig till en tenta.
Tala om för institutionen att du tänker chansa och komma oanmäld till tentan. Gå till tentalokalen i god tid och tala med tentavakten. Om du har tur kan det finnas en plats ledig för dig.

Om du saknar poäng på studiemeritförteckningen eller vill rätta till felaktigt inrapporterade poäng.
Gå till institutionen som är ansvarig för kursen.

Om du behöver få kopior av handlingar vidimerade.
Det kan vem som helst av dina vänner, syskon, föräldrar o s v göra.

Allt som har med Mecenatkortet att göra (det grå plastkortet).
Kontakta Kårservice.

kontakta oss

Tel: 013-28 20 00

Fax: 013-28 58 10

E-post: central.studexp@liu.se
Besöksadress: Centrala studerandeexpeditionen, Hus Zenit, Campus Valla eller Kåkenhus, Bredgatan 33, Campus Norrköping.


Telefontider mån-fre

v.32-37: 10.00-15.00 (lunchstängt 12-13)


Öppettider Linköping, Zenit mån-fre

v.34-37: 9.30-16.30


Öppettider Norrköping, Kåkenhus mån-fre

v.34-37: 10.00-15.30


 

Om du kontaktar oss via e-post tala om vilken utbildning/kurs du går och ditt personnummer. OBS! Endast OM-registreringar går att göra via e-post!


________________________

Öppettider och besöksadress till HU

Se Studentenheten´s hemsida.


Vanliga frågor

Du kan gå till en expedition t ex om du upptäcker att:

  • Du har problem att registrera dig.
  • Inte hittar till den sal du ska vara i.
  • Inte vet vem du ska vända dig till, oavsett vad det gäller.

Ansvarsförbindelsen för studenters IT-användning samt regler för LiU-kort (pdf)

 


Sidansvarig: vinod.pongolini@liu.se
Senast uppdaterad: 2014-08-15