Göm menyn

Datorsalar - Linux

Det finns ungefär 20 datorsalar på campus där man kan använda Linux. Datorsalarna används för schemalagd undervisning, men många är fria att använda även för självstudier. I datorsalarna används Linuxdistributionerna Ubuntu och CentOS.

Inloggning

Alla studenter kan logga in i datorsalarna med vanligt LiU-ID och lösenord. Om man som ny student inte lyckas logga in så kan det vara för att man inte har registrerat sig på någon kurs än.

Regler och hjälp i datorsalen

  • Ingen mat eller dryck i datorsalen.
  • Lås alltid datorn!
  • När datorn är låst dröjer det upp till 75 minuter innan du blir utloggad.
  • Att tillfälligt lämna datorn olåst gör att andra kan använda ditt konto. Om de gör något olagligt är det du som hålls ansvarig. De kan även radera dina filer eftersom du är inloggad.
  • Kvarlämnade utskrifter i datorsalen rensas regelbundet bort.
  • Var du hittar den närmaste skrivaren finns angivet på anslag i datorsalen.
  • Borttappat och upphittat.

Felanmälan och kontakt IT:s kundcenter

Slut på t.ex. toner i skrivaren eller saknas papper? Fyll i formuläret här.

Andra problem? Kontakta IT:s Kundcenter.

Campus Valla Linuxdatorsalar

B-huset

  • SU00-04, SU10-18 – Ubuntu
  • Southfork – Ubuntu
  • Egypten, Asgård - Ubuntu
  • Olympen – Ubuntu, dedikerade grafikkort
  • Roxen, Hunn – Ubuntu
  • Muxen 1-2 – CentOS (Muxen 3-4 Windows)

Du hittar till de flesta datorsalarna via LiU:s karta (sök i fältet Plats).

Programvaror i Linuxdatorsalar

På datorerna finns ett litet basutbud av programvaror installerat.

  • Skrivbordsmiljön Xfce (Ubuntu) eller Gnome (CentOS) med tillhörande mjukvaror
  • Webbläsare
  • Libreoffice och LaTeX (TeX Live)
  • Några allmänna programvaror för programvaruutveckling
    • gcc, clang
    • build-essential eller motsvarande
    • Git
    • Vim, Emacs

Det finns mycket annan mjukvara installerad men den är knuten till kurser och inte en del av basutbudet.

För att se vad som finns tillgängligt kan man köra kommandot module avail, för att sedan lägga till mjukvara med hjälp av module add, till exempel module add prog/matlab. Vi rekommenderar dock att man använder sig av module add courses/KURSKOD i de fall det finns tillgängligt.

Moduler

Datorsalsdatorerna använder sig av ett modulsystem för att ge tillgång till många av de programvaror som används i undervisningen. Information om vilka moduler som behövs när man labbar finns i labbinstruktionerna, ofta finns information om precis vad man behöver göra.

När man laddar in en modul kommer den bara laddas i kommandoradsfönstret som man kör kommandot i. Om man öppnar ett nytt kommandoradsfönster måste man alltså ladda in modulen på nytt i det nya fönstret.

De viktigaste kommandona

$ module avail – lista alla tillgängliga moduler

$ module load – ladda in en modul

Om det saknas programvara

I datorsalarna strävar vi efter att installera så lite mjukvara som möjligt, helst bara vad som behövs för undervisningen. I vissa fall installerar vi även mjukvara som studenter önskar, om det rör sig om populära programvaror som underlättar studierna. Kontakta IT:s kundcenter med eventuella önskemål.

Vanliga frågor och lösningar

Var får jag tag på en klient för Secure Shell (SSH)?

Alla populära operativsystem levereras idag med en inbyggd SSH-klient, den nås via ditt operativsystems kommandoradsgränssnitt.

Kan man ha en personlig hemsida på LiU?

Nej, inte i allmänhet. Vissa kurser använder sig av PHP-webbsidor, för dessa bör mer information finnas i kursens laborationsmaterial.

Jag loggar in, det blir svart, och sen blir jag utkastad.

Det är troligtvis något tillfälligt fel. Vänta en timme och försök igen. Om det fortfarande krånglar, kontakta IT:s kundcenter.

Jag kommer inte in på Thinlinc.

Det är många som använder Thinlinc och saker går fel ibland. Vänta en timme och försök igen. Titta bland driftinformationen om det är ett känt problem som utreds. Kontakta IT:s kundservice för att felanmäla.

Jag hittar inte kurskatalogerna.

Testa köra $ ls /courses/<KURSKOD> i en terminal. Katalogerna monteras först när man försöker använda någonting i dem. Alla kurser har inte kurskataloger. Kontrollera att labbanvisningarna är korrekta med laborationsassistent eller examinator ifall det krånglar.

Vad gör jag när jag behöver mer diskutrymme?

Ta bort dina gamla filer. Vanliga platser stora filer gömmer sig på är till exempel Downloads-mappen. För att hitta stora filer och mappar fungerar verktyget ncdu bra! Om du behöver extra utrymme för en specifik kurs, kontakta kurspersonalen så hjälper de dig.

Vad betyder "Remote host identification has changed!" och vad ska jag göra?

Kontrollera att fingeravtrycket som visas stämmer överens med det som är publicerat på sidan om fjärrinloggning.

De flesta moderna SSH-klienter presenterar information i felmeddelandet om hur man löser problemet. Följ dessa instruktioner, då de ibland skiljer sig mellan olika system och versioner. Kontrollera att fingeravtrycket din klient visar upp i felmeddelandet stämmer överrens med det publicerade fingeravtrycket före du ansluter!

Om fingeravtrycket inte matchar det publicerade fingeravtrycket, maila genast IT:s kundcenter och kopiera in hela utskriften från din klient.

Mina menyer och fönster beter sig konstigt!

Testa nollställa dina inställningar. Du behöver vara vid en fysisk Ubuntu-dator på campus.

  1. På inloggningsskärmen, tryck på ikonen för att välja skrivbordsmiljö
    Skärmklipp på login-fönstret.
  2. Välj skrivbordsmiljön 'Reset User Settings'
    Skärmklipp på reset user settings.
  3. Skriv in ditt användarnamn...
    Skärmklipp på att skriva in sitt användarnamn.
  4. ...och lösenord.
    Skärmklipp på att skriva in sitt lösenord.
  5. Följ dialogrutorna för att bekräfta:
    Skärmklipp för att bekräfta reset.
    Skärmklipp för att bekräfta reset.

Om det inte hjälper, vänligen IT:s kundcenter och beskriv ditt problem.

Kontakt och felanmälan

Felanmälan och frågor skickar du till IT-avdelningens kundcenter:

Ordinarie öppettider:

Måndag och torsdag 8:00-18:00

Tisdag, onsdag och fredag 8:00-17:00

 

Hitta lösningar på IT-problem

Med hjälp av våra guider kan du själv hitta instruktioner och svar på vanliga IT-frågor.

 

Användbara länkar


Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-07-01