Göm menyn

Aktivera tvåstegsverifiering på ditt LiU-konto

Information för studenter.

Varje dag tar LiU emot en stor mängd försök till nätfiske via mejl. Det är lätt att falla för nätfiske och råka lämna ut kontouppgifter. Du kanske är stressad, inte hinner läsa ordentligt eller tror att mejlet kommer från någon annan.

Om någon som genomför en attack får åtkomst till ditt lösenord kan de logga in och komma åt bland annat dina filer och mejl. Kontot kan även användas i försök att komma åt andra studenters eller anställdas lösenord. Ditt konto behöver då tillfälligt stängas av för att förhindra missbruk. När ett konto tillfälligt stängs av förlorar du åtkomst till exempelvis din mejl, filer på Onedrive, Teams och möjligheten att logga in på Lisam.

Det finns ett enkelt sätt att öka säkerheten på ditt konto och minska risken att okända loggar in på ditt konto: tvåstegsverifiering. På samma sätt som ett bank-ID bekräftar din identitet på andra tjänster bidrar tvåstegsverifiering med en extra bekräftelse på att det är du som loggar in på ditt LiU-konto. Du har även möjlighet att neka inloggningsförsök som du inte känner igen.

Alla med ett studentkonto på LiU kan aktivera tvåstegsverifiering. Universitetets IT-säkerhetsgrupp rekommenderar starkt att du aktiverar det.

OBS! Tvåstegsverifiering krävs till exempel för att använda fjärrinloggning med ThinLinc, SSH och RDP-klient.

Illustration av person som loggar in i LiU-tjänster i webbläsare och får en notis om verifiering i sin mobiltelefon.

Hur fungerar det när jag har det?

När du aktiverat tvåstegsverifiering och befinner dig utanför våra campus och ska logga in på IT-tjänster behöver du verifiera din inloggning med hjälp av appen Microsoft Authenticator i din mobiltelefon.

Du kommer att meddelas i inloggningsförfarandet när du behöver verifiera dig. Se till att ha notiser påslagna i verifieringsappen.

Stoppa obehörigt försök till inloggning

Viktigt! Får du en verifieringsförfrågan vid något tillfälle när du själv inte håller på att logga in på ditt konto: välj att neka inloggningen. Det kan vara någon annan som försöker använda dina kontouppgifter, vilket du med aktiverad tvåstegsverifiering har möjlighet att hindra. 

Väljer du att neka en inloggning får du en följdfråga om du vill rapportera denna händelse som ett bedrägeriförsök. Väljer du att göra det skickas ett ärende till LiU:s IT-säkerhetsgrupp.

Hur du aktiverar

  1. Besök MinIT, minit.liu.se.
  2. Gå till Mina konton. Där finns en flik för tvåstegsverifiering.
  3. Följ instruktionerna där för att aktivera på ditt LiU-konto.

Kontakt och felanmälan

Felanmälan och frågor skickar du till IT-avdelningens kundcenter:

Ordinarie öppettider:

Måndag och torsdag 8:00-18:00

Tisdag, onsdag och fredag 8:00-17:00

 

Hitta lösningar på IT-problem

Med hjälp av våra guider kan du själv hitta instruktioner och svar på vanliga IT-frågor.

 

Användbara länkar


Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2022-11-21