Göm menyn

Studentidé ger gratis bilresor

DriveBackFyra LiU-studenter ligger bakom DriveBack, en tjänst som ska göra det möjligt för privatpersoner att gratis köra tillbaka hyrbilsföretags bilar, och därmed få en gratis resa.

Häni Ashkar som läser fjärde året på Civilingenjör i industriell ekonomi, en av initiativtagarna, såg ett behov och kom på en lösning.

- Efter många förseningar i kollektivtrafiken, dyra biljetter och avsaknaden av flexibilitet, fick jag ett tips om att hyrbilsföretag behöver hjälp med att flytta sina bilar. Idag anställer de nämligen förare att köra tillbaka hyrbilarna, vilket kostar företagen väldigt mycket pengar. Så jag slog ihop ett och ett och idén växte fram: en webbaserad tjänst som hjälper hyrbilsföretagen flytta sina bilar och som samtidigt erbjuder privatpersoner en gratis resa.

Häni Ashkar introducerade sin idé till klasskamraterna Sam Dadnahal och Viktor Andersson i höstas. Strax innan jul kompletteras de av programmeraren Gustav Ernberg (saknas i bild) som läser fjärde året på Civilingenjör i informationsteknologi. Gruppen registrerade sig som aktiebolag i januari och därefter var DriveBack igång på allvar.

- Vi började marknadsföra oss och ta kontakt med både hyrbilsföretag och privatpersoner samtidigt som vi arbetade med att hitta den bästa lösningen. Redan i februari släppte vi en föranmälan där drygt 400 personer registrerade sig på tjänsten redan första dygnet. Idag, innan vi ens har släppt tjänsten, har vi ca 1 000 registrerade privatpersoner, säger Häni Ashkar.

Bokningen sker genom att man som privatperson registrerar ett gratiskonto och fyller i sina favoritresor. Dessutom kan man välja att få en avisering via SMS eller e-post. Den första att boka bilen får resan, och i samband med detta får man veta var hyrbilen ska hämtas upp och lämnas samt vilken tidsfrist som gäller. Därefter är det bara att hämta upp bilen och köra den till destinationen.

DriveBack- Grundtanken bygger på att det alltid ska vara gratis för privatpersoner. Därför ingår det alltid en tank bensin. Bilarna är dessutom alltid fullt försäkrade. Genom en samarbetspartner kan vi även erbjuda en självriskeliminering, så att de som kör bilarna inte ska behöva betala för till exempel stenskott eller repor på bilarna, säger Viktor Andersson.

De har även satsat på att tjänsten ska vara så användarvänlig som möjligt. Det ska vara lätt att registrera sig och förstå hur tjänsten fungerar. Häni Ashkar understryker även att tydliga och lättbegripliga användarvillkor är viktigt för att undvika missförstånd. Detta för att ingen ska behöva vara orolig när de bokar en bil.

Eftersom att tjänsten bygger på ett win-win-koncept som både företag och privatpersoner tjänar på fokuserar DriveBack på båda målgrupperna och ser stora möjligheter. De börjar nu med 10 städer och studenter som huvudsegment eftersom de är flexibla och gärna sparar pengar. I längden vill DriveBack dock nå ut till hela Europa, flexibla användare som vill spara pengar tror de nämligen finns överallt.

 

 

Foto: Jenny Widén


Jenny Widén Thu May 15 09:17:00 CEST 2014




Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: Thu May 15 09:27:30 CEST 2014