Göm menyn

Rymden som inspirationskälla

Christer Fuglesang Christer Fuglesang bjuder på sin spännande livresa, som sträcker sig ända ut i rymden, när han besöker Linköpings universitet. Han bjöds in för att inspirera lärare och lärarstudenter. Även andra intresserade är välkomna att lyssna, och lokalen är fullsatt.

- Det är viktigt att inspirera barn, och rymden är fascinerande - för barn och för vuxna med. Och det allra mest spektakulära är människor i rymden och bemannade rymdfärder, säger Christer Fuglesang.

Det är en bra ingång till att väcka elevernas intresse för teknik och naturvetenskap, som är det som möjliggör rymdresande, menar han.

Han berättar om sin väg till att bli astronaut, från ett tidigt intresse för fysik och matte som ledde honom till en karriär som forskare.

- En dag ringer en kompis, och jag trodde att han skämtade med mig, för han tipsade om att de sökte blivande astronauter.

En tvåårig process full av massor av tester; medicinska, fysiska och psykiska ledde till att han blev en av de utvalda. Det innebar en flytt till Ryssland, där han fick träna på en hel del märkliga moment.

- Men det svåraste var nog att alla instruktioner var på ryska.

Det skulle dröja fjorton och ett halvt år efter processen inletts innan det blev dags för den första av två rymdfärder.

- Det var en fantastisk upplevelse, speciellt med rymdpromenader när man svävar ovanför jorden och kanske kan känna igen landmärken som sydön på Nya Zeeland.

Han visar hisnande foton från rymden och filmer där de leker runt i tyngdlösheten. Han tror inte det blir fler resor för honom.

- Det är härliga känslor att vara där uppe så det känns vemodigt att inte få komma upp igen. Jag tröttnar aldrig på utsikten.

DesireeEfter föreläsningen får publiken ställa frågor, och det är det många som vill. En hel del dröjer sig också sig kvar efter föreläsningen för att byta några ord med astronauten, få en autograf eller ta foto med honom.

Desiree Johanson läser på lärarprogrammet och tycker efter föreläsningen att det var väl spenderade en och en halv timme.

- När jag såg inbjudan tänkte jag att det här får man bara inte missa. Han är ju på något sätt vår närmaste kontakt till rymden. Jag gillar att han pratade både om den avancerade forskning de gör och om vardagslivet i rymden. Man undrar ju faktiskt om sånt - hur gör man vid toabesök?

(På föreläsningen fick vi berättat för oss att man har hjälp av en sorts ”dammsugare” som ser till att saker och ting åker åt rätt håll och inte svävar iväg i tyngdlösheten. Och urinen återanvänds till dricksvatten, efter noggrann rening.)

Filip Gardler och Felix Ahl Filip Gardler och Felix Ahl läser på programmet Civilingenjör i energi, miljö, management.

- Rymden är så intressant, det är en hel värld att upptäcka, säger Filip Gardler. Christer Fuglesang är ju en svensk stolthet, och det känns kul att gå på något som handlar om något helt annat än det man pluggar. Vi är fantastiskt nöjda. Vilka bilder och vilka berättelser!

- Och det var intressant för det var om hans personliga resa, inte Nasas. Och spännande att höra om alla förberedelser inför resorna, säger Felix Ahl.

Christer Fuglesang och Karin StolpeBesöket arrangerades av Rymdstyrelsen i samarbete med Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, NATDID, och Centrum för tekniken i skolan, CETIS, vid Linköpings universitet.

- Vi tyckte det var en bra möjlighet att få ge lärare och lärarstudenter inspiration inför sin kommande undervisning, säger Karin Stolpe som är föreståndare för NATDID. Det finns mycket forskning om att barn tycker rymden är spännande, och om läraren kan berätta mer om hur det är kan man använda det för att väcka intresset inte bara för rymden utan också för vidare studier.

Text och foto Annika Johansson

 

 

 

 

 


Om arrangörerna

CETIS och NATDID finns på Linköpings universitet

Centrum för tekniken i skolan - CETIS arbetar för att tillsammans med förskolans och grundskolans personal, landets lärarutbildare, näringslivsföreträdare och andra intresserade stimulera och utveckla teknikundervisningen.

NATDID:s uppgift är att stödja skolutvecklingen på nationell nivå inom naturvetenskap och teknik genom att sprida resultat från aktuell didaktisk forskning till dem som är verksamma i skolan.

Rymdstyrelsen har ansvar för statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet i Sverige vad gäller forskning och utveckling.


2016-05-13




Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2016-05-13