Göm menyn

Stora mängder spam spritt via universitetets nätverk

Illustration av dator som på skärmen signalerar att något är fel.Ett stort antal datorer är för tillfället blockerade från att använda Eduroam vid LiU efter att de utnyttjats för att sprida en stor mängd spam.

IT-säkerhetsgruppen har efter en ökad datatrafik på Eduroam upptäckt att privata datorer har använts för att sprida en stor mängd spam via nätverket. Majoriteten är Apple-datorer som tillhör studenter och problemet beror på att applikationen HolaVPN är installerad på deras datorer.

HolaVPN är en applikation som används för att få åtkomst till innehåll på internet som är blockerat i det land man befinner sig i. Applikationen möjliggör för dig att använda andras nätverk och ger andra möjlighet att använda ditt nätverk för att nå blockerat innehåll.

Gratisversionen av HolaVPN används även för att dela din enhets resurser, nätverk och datorkraft till de som betalar. Det finns stor risk att detta missbrukas och det har rapporterats att användarnas nätverk säljs för att användas i botnätverk. I fallet på LiU har Eduroam använts av dessa datorer för att sprida stora mängder spam.

Användningen av HolaVPN är inte förenligt med de regler för studenter som finns vid LiU eftersom användningen innebär att du delar med dig av ditt nätverk. Om du har programvaran installerad uppmanar IT-säkerhetsgruppen att avinstallera det. Är du osäker på hur du bäst gör det kan du kontakta LiU Kundcenter. LiU Kundcenter kan därefter hjälpa dig med att aktivera åtkomsten till Eduroam på din enhet igen om du har blivit blockerad.

 

Skärmvy från Hola VPN:s webbplats.

Skärmvy från HolaVPN:s webbplats där det framgår att delning av resurser sker.

Kontakta Kundcenter

helpdesk@student.liu.se

Tel: 013-28 58 98


2019-05-16




Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2019-05-27