Göm menyn

De höll bäst tal på japanska

(Uppdaterad 2020-03-12 11:10)

En japansk dammsugare, en jacka och en Orreforsskål. Det var priserna som LiU-studenterna Philip Welin-Berger och Stephanie Arenander erhöll som första respektive andrapristagare i Japanska ambassadens årliga taltävling.

Japanska ambassaden i Stockholm anordnar varje år en taltävling för gymnasister och universitetsstudenter, där de deltagande får välja på ett antal teman att tala utifrån. Både Philip pluggar till vardags Teknisk fysik internationell med inriktning mot Japanska och Stephanie läser  Asienkunskap med japansk inriktning. Båda valde temat ”Japan inom mig”. 

Philip och Stephanie håller upp sina diplom.

– Först skrivs själva talet, men sedan spenderas en massa tid på själva presentationen, säger Stephanie. Innehållet är visserligen viktigt, och att man kan sitt tal utantill, men det är minst lika viktigt att man tänker på kroppsspråket och den dramatiska uppbyggnaden. 

Totalt deltog 14 universitetsstudenter och 12 gymnasieelever i tävlingen, som pågick hela dagen. Och då stod Philip som förstapristagare och Stephanie som andrapristagare i universitetsstudentkategorin.  

Intresset för Japan och det japanska språket har de sedan tidigare, vilket gjorde att de sökte sig till basåret i japanska på LiU. 
– Jag har sedan långt tillbaka haft ett intresse för Japans kultur och har tidigare testat att försöka lära mig språket på egen hand, med blandade resultat, säger Philip. När jag började Asienkunskap kunde jag de grundläggande alfabeten och några fraser. Jag valde basåret eftersom jag ville ta min japanska till nästa nivå på riktigt, att få tillbringa ett helt år med att fokusera huvudsakligen på språket. Dessutom är det förberedande för internationella civilingenjörsstudier, vilket är ett extra plus.

Stephanie gjorde ett utbytesår i Japan 2016-2017, men hade egentligen aldrig studerat språket. 
– Även om jag kunde prata relativt flytande så hade jag ingen formell kunskap om språket, samtidigt som jag ville lära mig mer och även plugga vidare till civilingenjör. En kombination av språk, kultur och ingenjörsskap passade mej perfekt. 

Det var deras lärare i japanska som tipsade om taltävlingen.
– Jag såg det som en kul chans att utmana mej att testa min japanska utanför klassrummet, säger Philip. Dessutom var det kul att träffa andra som delar intresset för språket.

– Det kändes som om man hade de nödvändiga verktygen med sig, både ett stort ordförråd men även kunskap hur man för sig i formella sammanhang, något som den japanska kulturen lägger stor vikt vid, säger Stephanie. Dessutom fick vi stort stöd både från våra lärare och även från japanska utbytesstudenter från LiU. 

Foto: Privat


2020-02-18



Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-03-12