Göm menyn

Rapport från Global Game Jam 2021

Global game jam logo - en jordglob med en gul linje som omkrets mot lila bakgrund.

Sista helgen i januari gick Global Game Jam av stapeln. I Linköping arrangerades en del av detta event av LiU Game Jam. Under helgen samlades 40 deltagare som under 48 timmar digitalt byggde spel ifrån temat "Lost and Found".

Resultatet blev 10 imponerande spelprojekt och det som stack ut i år var valet av spelmotorer. På första plats hamnade som vanligt Unity men på andra plats dök något oväntat upp. Andraplatsen delas av Unreal Engine och - Google Docs!

Andra intressanta lärdomar ifrån jammet är att man kan göra ett ett äventyrsspel i ett Git repository, att man kan bygga multiplayer-spel utan nätverkskod, och att det ibland inte är tillräckligt att skriva en egen spelmotor utan man kan även skriva sin egen spelmotor i ett eget programmeringsspråk.

Eventet arrangerades av studentföreningen LiTHe-kod, vars syfte är att främja och inspirera intresset för programmering och mjukvaruutveckling. Nästa Game Jam är Spring Game Jam vars datum inte är spikat än.


2021-02-08



Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2021-02-12