Göm menyn

Forticlient VPN – Student-VPN

OBS! För att kunna använda VPN-tjänsten behöver du ha aktiverat tvåstegsverifiering på ditt LiU-konto.

Endast tjänsterna Thinlinc, RDP och licensservrar (för att installera programvaror med licens) går att nå via VPN. Se till att ha tvåstegsverifiering aktiverat på ditt konto.

Mjukvaran Forticlient går att hämta från Fortinets officiella hemsida. Det finns tillgängligt för de större operativsystemen: Windows, Mac OS, Linux, IOS och Android. Du behöver ha version 6.4.9. eller nyare av Forticlient för att ansluta till LiU:s VPN för studenter.

Denna VPN-lösning använder så kallad "split-tunnel" och kommer enbart hantera trafik till interna LiU-system. Övrig datatrafik går som vanligt över den aktuella internet-förbindelsen du är ansluten till.

Kom i gång med Forticlient VPN

1.Om du inte redan gjort det: aktivera tvåstegsverifiering på ditt LiU-konto.

2.Installera appen från Fortinets hemsida. Du hittar den under rubriken Forticlient VPN. Direktlänkar:
Windows
MacOS
Linux (.rpm)
Linux (.deb)
iOS

3. När Forticlient är installerat och igång: klicka på ”Remote Access” och därefter ”Configure VPN”.

4. Nu skapar du en SSL-VPN anslutning manuellt med följande inställningar:

5. Ange valfri benämning i fältet ”Connection Name”.

6. ”Description” är valfritt att fylla i.

7. I fältet ”Remote Gateway” anger du ”remote.edu.liu.se”.

8. Kryssa i rutan ”Enable Single sign On (SSO) for VPN Tunnel”.

9. Klicka på ”Save”.

10. Klicka på ”SAML Login” i inloggningsrutan för att ansluta och fyll i ditt LiU-id och lösenord samt autentisera inloggningen via telefonens authenticatorapp.

FAQ

Problem: Felkod -7200

Lösning: Säkerställ att alla steg i instruktionen för tvåstegsverifieringen är genomförda och se till att kryssa i rutorna (3 st) i slutet av guiden. Klicka på aktivera när du är klar för att du ska kunna logga in. Tänk på att det tar upp till 15 minuter innan ändringarna synkas genom systemet.  

Här aktiverar du tvåstegsverifiering på ditt konto: MinIT. Gå till Mina konton. Där finns en flik för tvåstegsverifiering.
 

Problem: Login-loop

Lösning: Ta bort följande mapp via utforskaren: C:\Users\DITT_ANVÄNDARNAMN\AppData\Local\FortiClient

Starta därefter Forticlient och försök igen (alternativt starta om datorn och försök igen).

 

Fler guider för Forticlient VPN hittar du bland guider för VPN i Servicewebben.

Kontakt och felanmälan

Felanmälan och frågor skickar du till IT-avdelningens kundcenter:

Ordinarie öppettider:

Måndag och torsdag 8:00-18:00

Tisdag, onsdag och fredag 8:00-17:00

 

Hitta lösningar på IT-problem

Med hjälp av våra guider kan du själv hitta instruktioner och svar på vanliga IT-frågor.

 

Användbara länkar


Sidansvarig: studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2022-11-10