Vad gör en AMO-stud?
AMO-stud betyder arbetsmiljöombud för studenter. Det bör finnas minst ett arbetsmiljöombud per sektion. Verksamhetsområdet för AMO-stud är den arbetsmiljö i vilken studenterna på sektionen vistas i.
Till AMO-studs rättigheter hör att:
- Få utbildning inom arbetsmiljö- och miljöområdet samt Lika villkor. I första hand gäller det lagstiftning, lokala regelverk, Linköpings universitets (LiUs) organisation i arbetsmiljö- och miljöfrågor samt systematiskt arbetsmiljöarbete.
- Fortlöpande och i god tid bli underrättad om förändringar som är av betydelse ur arbetsmiljö- och miljösynpunkt.
- Med beaktande av gällande sekretesslagstiftning ta del av de handlingar och erhålla de upplysningar i övrigt som är av betydelse ur arbetsmiljö-, och miljösynpunkt.
- Begära att arbetsmiljörond eller annan undersökning och kontroll av arbetsmiljöförhållandena inom undervisningslokal eller annat utrymme som används av studenter inom verksamhetsområdet genomförs.
- Delta i arbetsmiljörond.
- Vända sig till Studenthälsan, Studentarbetsmiljörådet, berörd institution eller universitetets arbetsmiljö- och miljöansvariga samt andra lokala eller centrala organ för att få hjälp att undersöka arbetsmiljö- och miljöförhållanden inom sitt verksamhetsområde.
- Begära att en viss arbetsmiljöfråga behandlas av lokala och centrala organ.
- Få stöd av det centrala arbetsmiljöombudet (CAMO-stud) i sitt arbete.
- Få ett intyg från universitetet efter slutfört uppdrag.
Till AMO-studs skyldigheter hör att:
- Företräda studenterna inom sitt verksamhetsområde.
- Hålla sig informerad och uppdaterad om arbetsmiljöförhållandena inom sitt verksamhetsområde.
- Känna till Miljöbalken, Arbetsmiljölagen samt andra för uppdraget relevanta lagar och förordningar.
- Känna till studentkårernas och Linköpings universitets lokala riktlinjer och policies gällande arbetsmiljö och miljö.
- Verka för tillfredsställande arbetsmiljöförhållanden samt hållbar utveckling i enlighet med lagstiftning och universitetets samt studentkårernas lokala riktlinjer.
- Verka för att studenter intresserar sig för och deltar i universitetets strävanden för att skapa en god arbetsmiljö och hållbar utveckling.
- Informera de studerande på sektionen om arbetsmiljöarbetets innehåll och betydelse.
- Marknadsföra arbetsmiljöarbetet för de studerande på sektionen.
- Ha god kommunikation med sektionens styrelse rörande arbetsmiljöfrågor.
- Samla in och rapportera brister i arbetsmiljön som framförs av de studerande på sektionen.
- Ta initiativ till att brister i arbetsmiljön så snart som möjligt uppmärksammas, samt bevaka hur påtalade brister åtgärdas.
- Vara behjälplig med att vidarebefordra eventuell anmälan om tillbud eller olycka.
- Vara behjälplig med att vidarebefordra ärenden som gäller diskriminering, trakasserier eller liknande.
- Iaktta tystnadsplikt i känsliga ärenden inom uppdraget.
- Delta vid konferenser och möten med de anställdas arbetsmiljöombud (AMO) och vid behov samverka med de anställdas AMO.
- Delta vid möten med lokala företrädare för ditt program, ditt ämne eller institution när det gäller arbetsmiljöfrågor.
Sidansvarig:
studentredaktionen@liu.se
Senast uppdaterad: 2017-06-28